PROIECT DIDACTIC
DATA :
CLASA: a-IX-a
TEMA :CONCENTRATIA PROCENTUALA – Rezolvare de probleme
TIPUL LECTIEI : REZOVARE DE PROBLEME ( formare de deprinderi
de munca intelectuale )
OBIECTIVE : Dupa rezolvarea schemelor si fiselor de lucru
elevii trebuie sa fie capabili sa :
- Indice metodele prin care concentratia in procente de masa a unei solutii poate fi marita sau micsorata ,
- Recunoasca si a identifice cele doua procese ( concentrarea si diluarea ) si efectele acestora ,
- Sa determine valorile concentratiei procentuale ale noilor solutii obtinute prin concentrarea respective diluarea unor solutii ,
- Sa aplice algoritmul de rezolvarea unor probleme legate de concentratia procentuala .
METODE : problematizarea , exercitiul , met.de lucru
diferentiat .
MIJLOACE : fisele de lucru , manual, planes, prezentarea pe
calculator .
DESFASURAREA LECTIEI
;
- Moment organizatoric :
- Reactualizarea notiunilor : solutie, dizolvat, dizolvant, dizolvare, solubilitate,concentratia in procente de masa, solutie diluata si solutie concentrate.Se reaminteste algoritmul de rezolvare a unei probleme de chimie legate de solutii.
- Anuntarea obiectivelor lectiei
- Se prezinta fisele de lucru – intai prezentare PowerPoint , apoi se inmaneaza setul elevilor.Se solicita rezolvarea exercitiilor si problemelor pe verso.
I : CALCULEAZA CONCENTRATIA
PROCENTUALA A UNEI SOLUTII DE ZAHAR OBTINUTA PRIN ADAUGAREA A 300 g APA PESTE
500 g SOLUTIE DE CONCENTRATIE 25 % .
• CE
CONCLUZIE PUTETI DEDUCE ?
Se insista pe algoritmul de rezolvare a problemelor si
transcrierea corecta a datelor problemei.Concluzia se deduce impreuna si apoi
se prezinta slide-ul.
CONCLUZIA
• PRIN
ADAUGARE DE APA , O SOLUTIE SE DILUEAZA
: ISI MICSOREAZA CONCENTRATIA
II : Determina concentratia procentuala a solutiei
obtinuta prin evaporarea a 250 g apa din 750 g solutie de zahar de concentratie
20 % .
• CE
CONCLUZIE VEI DEDUCE ?
Se insista pe algoritm, intelegerea enuntului si scrierea
corecta a datelor problemei.
Concluzia se deduce impreuna cu elevii .
• PRIN
EVAPORAREA APEI ,
O SOLUTIE SE
CONCENTREAZA : ISI MARESTE CONCENTRATIA
PROCENTUALA
Elevii sunt
solicitati sa gaseasca si o alta metoda de concentrare a conc. Unei solutii si
sa formuleze o mica problema.
Problema va fi rezolvata impreuna.
III : CALCULEAZA PENTRU SOLUTIILE URMATOARE Cp,md,ms,m apa :
a) 45
g soda se amesteca cu 315 g apa . Ce conc. Procentuala si ce masa de solutie se
formeaza?
b) Se
prepara 250 g spirt medicinal de conc. 30 % . Ce cantitate de alcool a fost
dizolvat si in ce cantitate de pa pentru obtinerea acestei solutii ?
c) Pentru
a obtine o solutie de zahar de conc. 4 % se dizolva 30 g zahar. Ce apa a fost
necesara si ca cantitate de solutie s-a format ?
d) Pentru
a obtine o solutie de concentratia 10 % au fost necesare 108 g apa. Ce cant. de
substanta s-a dizolvat si ce masa de solutie s-a obtinut ?
Fiecare va
rezolva unul din cele 4 exemple, apoi fiecare va comunica rezultatele obtinute
pentru a completa fisa intreaga . La calculator va fi prezentata fisa
rezolvata .
Se fixeaza notiunile de diluare si concentrare prin
intrebari. Se trece la tema pentru acasa
dandu-se indicatiile respective . Tema este diferentiata :
·
Pentru nivel scazut : 1 . Se amesteca 10 g zahar in 140 g apa .Cata
masa de solutie se obtine / Ce concentratie procentuala are solutia respectiva
?
2. Se
amesteca 20 g zahar in 280 g apa .Cata masa de solutie se obtine si ce
concentratia procentuala are solutia
respective ?
3. Care
din cele doua solutii este mai
concentrata ?
·
Pentru nivel mediu si ridicat :
Se amesteca 200 g SOLUTIE de soda
caustica de concentratie 10 % cu 400 g SOLUTIE de soda caustica de concentratie
20 % .Ce cantitate de substanta dizolvata contin cele doua solutii ? Ce masa
are solutia finala ?
CARE ESTE CONCENTRATIA PROCENTUALA A SOLUTIEI FINALE OBTINUTE ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu