UTILIZAREA BLOG-URILOR ÎN EDUCAŢIE
Un blog este în
mod esenţial o versiune mai flexibilă a unei liste de discuţii sau a unui form
online. Utilizatorii îşi publică liber gândurile pe Internet, accesând uşor
softul de blog, iar vizitatorii se loghează pentru a răspunde, creând şiruri de
discuţii care pot fi arhivate, dar şi accesate oricând.
Sfera blog-ului se
dublează la fiecare cinci luni şi jumătate în conformitate cu Technorati,
instituţia care se ocupă cu verificarea blog-urilor. În fiecare zi apar aproximativ
75.000 de noi blog-uri, iar 43 de milioane au fost lansate la nivel mondial. Ca
exemplu, în august 2005, un lector în proiectarea educaţiei de la Universitatea
Deakin, James Farmer, a înfiinţat edublogs.org, un site de blogging pentru
educaţia profesională. Edublogs are acum 10.000 de utilizatori dintre care
70-80 la sută fac parte din academiile americane.
Cunoştinţele,
descoperirile, reflecţiile şi feedbackul care circulă în spaţiul blog
încurajează un consistent rafinament al ideilor de cercetare. Blogurile permit
de asemenea mediului academic să păstreze mai multe urme semnificative ale unor
lucrări în desfăşurare, acest lucru permiţând autorilor să-şi articuleze ideile
bine şi succint pentru cititori. Cadrele universitare susţin că blogging-ul
este ca o conferinţă de 24 ore pe zi, 365 zile pe an.
Softul pentru blog este
simplu şi elimină multe probleme: editorul blog este rezident web, accesul la
softuri identice de blogging fiind gratuit pentru fiecare student care are un
PC conectat la Internet. Fiecare utilizator are acces limitat, protejat cu
parolă la fişierul blog al serverului şi poate să modifice doar ceea ce a
realizat el, interfaţa cu butoane fiind intuitivă şi foarte uşor de folosit.
Ca să fie şi mai uşor de
utilizat şi de întreţinut, softul de blog cere minimum de cunoştinţe pentru
utilizatorii care încep să posteze mesaje. O dată ce un student este
înregistrat şi înrolat ca un membru al echipei blog, o simplă demonstraţie
despre cum se scrie, postează, publică şi se editează un mesaj este
suficientă. Exista si dezavantaje legate de faptul ca blogul nu este un
mijloc de comunicare faţă în faţă ci unul la distanţă. E nevoie de o instruire
în prealabil a utilizatorilor, deoarece nu toţi sunt familiarizaţi cu toate
instrumentele ce pot fi folosite pe un blog. Editarea paginilor blog-ului poate
fi uneori mai greoaie. Un alt dezavantaj general al blog-urilor este că modul
în care sunt publicate însemnările pe un blog este un mare duşman al
uzabilităţii (adică ţi-e foarte greu să găseşti informaţia relevantă atunci
când ai nevoie de ea). Multe blog-uri sunt pur şi simplu un infern de texte şi
link-uri, care nu au nici o noimă în momentul în care le descoperi. Exista şi o
rezistenţă la schimbare din partea unor colegi, care nu consideră că acest
mediu virtual de învăţare este unul eficient, chiar în contextul unei proliferări
a folosirii noilor tehnologii în educaţie.
Consider
că numărul avantajelor este mult mai mare decât al dezavantajelor şi blog-ul
poate fi considerat un mijloc eficient de comunicare în educaţie. Utilizarea
noilor tehnologii în educaţie, a mutat accentul de la acumularea de cunoştinţe
către acumularea de aptitudini şi competenţe practice necesare atingerii
scopului învăţării. Dacă ne dorim ca folosirea blog-ului, alături de alte
resurse IT, să devină un mijloc de comunicare şi colaborare educaţională
eficient, trebuie să planificăm cu mare atenţie obiectivele operaţionale,
conţinuturile învăţării, să creăm situaţii de învăţare eficientă şi instrumente
de evaluare adecvate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu